Zanurzenie

Immersja (wciągająca) to sposób postrzegania, który determinuje czynnik transformacji świadomości, we współczesnym świecie jest ważnym i częstym przedmiotem badań. Widzimy różne przykłady efektu immersji w filmach, spektaklach teatralnych, stałej interakcji z wirtualną społecznością za pośrednictwem komputera. Ważne jest, aby zauważyć, że pewne poziomy wnikliwej percepcji zostały osiągnięte w literaturze i malarstwie od ich powstania. To głębia percepcji predestynuje sukces dzieł sztuki. Przedmiotem studiowania psychologii jest pytanie, na które jeszcze nie udzielono odpowiedzi, gdzie znajduje się ten aspekt ludzkiej świadomości, który oddziela rzeczywistość absolutną i symulowaną.

Słowa kluczowe: zanurzenie, percepcja , wirtualizacja , rzeczywistość , kontrola poznawcza itp.

Biorąc pod uwagę koncepcję zanurzenia, zwykle określa się ją jako zanurzenie w pewnych sztucznie ukształtowanych warunkach. Zjawisko immersji zostało szeroko przebadane w różnych źródłach. Główny nacisk w rozważanym problemie kładzie się na technologiczne czynniki modelowania świadomości poprzez wizualizację sztucznego środowiska.

Historia pochodzenia

Historia tego zjawiska zaczyna się od momentu pierwszych prób odtworzenia otaczającej rzeczywistości, poprzez rysunek, muzykę itp. Ważne jest, aby zauważyć, że percepcja zawsze była jednoznaczna, ktoś miał większy wpływ na kogoś, kogoś z mniej.

W kulturze

Istnieje wiele przykładów wprowadzenia immersji do kultury, głównie zachodniej. “Tajne kino” w Londynie proponuje zanurzyć się w wirtualną rzeczywistość i obiecuje całkowicie wymazać granice między światem rzeczywistym i wirtualnym. “Sleep No More” [1] (po angielsku nie ma sensu) w Nowym Jorku to teatr, w którym ludzie zanurzają się w symulowanej rzeczywistości przez jakiś czas. Kilka lat później rosyjski teatr przyjął ten trend. Wciągający musical “Black Russian” [2] , którego premiera odbyła się w dniach 15-18 września 2016 r., Wprowadził nowy trend w sztuce teatralnej. Oto kilka przykładów spektakli immersyjnych, które można zobaczyć w stolicy Rosji: “Powracający”[1] , “Implicit Impacts” [3] , “Russian Tales”, “Your Game”, “Moscow 2048” [4] . Nowoczesne rozwiązania technologiczne umożliwiają aktywizację wewnętrznego postrzegania otaczającej przestrzeni, co umożliwia kształtowanie zmysłowej percepcji i tworzy wewnętrzne poczucie włączenia (vzzhivaniya) w realizowanym procesie.

Efekt zanurzenia jest aktywnie wykorzystywany w filmach, teatrze, malarstwie, przemyśle rozrywkowym [5] . Wirtualizacja świadomości pozwala aktywować procesy myślowe i determinuje możliwość zaostrzenia percepcji. Immersyjne postrzeganie jest szczególnie interesujące z punktu widzenia psychologii. Poczucie obecności jest ważnym aspektem doświadczeń danej osoby wchodzących w interakcję ze środowiskiem wirtualnym [6] . Sens obecności przejawia się w sensie przeniesienia do wirtualnego środowiska i rzeczywistości interakcji z obiektami w wirtualnym środowisku. Uczucie obecności można zdefiniować jako postrzeganie bezpośredniej interakcji z wirtualnym środowiskiem, bez uświadomienia sobie, że to środowisko jest sztucznie modelowane przez technologię prezentacji [7].. Poczucie życia nie wpływa bezpośrednio na efektywność pracy ze środowiskiem wirtualnym, ale determinuje jego jakość, w szczególności może wpływać na występowanie zależności technologicznych.

W psychologii

Percepcja poczucia obecności wynika z różnorodnych czynników, które można różnicować jako technologiczne i psychologiczne. Czynniki technologiczne to cechy technologii prezentacji, które określają, w jakim stopniu środowisko wirtualne jest realistyczne.

Czynniki psychologiczne odgrywają szczególną rolę w ocenie wewnętrznego postrzegania środowiska immersyjnego [8] . Czynniki psychologiczne są cechami użytkownika, które określają, w jakim stopniu użytkownik postrzega środowisko wirtualne jako rzeczywiste. Czynniki psychologiczne odczuwania obecności są niezwykle ważne, ponieważ poczucie obecności jest zjawiskiem subiektywnym, które nie jest w pełni zdeterminowane przez cechy technologiczne systemów prezentacji rzeczywistości wirtualnej.

Pojęcia pokrewne

Pojęcie zanurzenia jest ściśle związane z innym pojęciem z psychologii – kontroli poznawczej . Kontrola poznawcza to system funkcji meta-kognitywnych, które zapewniają dostosowanie wyspecjalizowanych procesów poznawczych do rozwiązania pewnych zadań w określonych warunkach. Na przykład procesy kontroli poznawczej obejmują procesy zarządzania uwagami związane z identyfikacją tych atrybutów stymulacji, które są istotne dla bieżącego zadania [9].. Funkcje kontroli poznawczej obejmują: “składanie” sekwencji procesów przetwarzania poznawczego, które spełniają wymagania określonego zadania, inicjowanie procesów poznawczych; dostosowanie procesów sensomotorycznych do wymagań konkretnego zadania; Tłumienie reakcji, która nie spełnia wymagań bieżącego zadania: koordynacja jednoczesnej realizacji kilku zadań; wykrywanie i korygowanie błędów; zakończenie procesów poznawczych. Tak więc procesy kontroli poznawczej są procesami regulacji aktywności poznawczej. Kontrola zbrojna bezpośrednio wpływa na pojawienie się poczucia zanurzenia w symulowanej rzeczywistości. Technologie rzeczywistości wirtualnej są już szeroko stosowane w różnych dziedzinach działalności, a na całym świecie są od dawna wykorzystywane do celów edukacyjnych. Są opracowywane, ma na celu jego zastosowanie w kształceniu na odległość ze względu na rosnące znaczenie tego drugiego. We współczesnym świecie technologia aktywnie się rozwijarzeczywistość rozszerzona (Augmented Reality), która jest konsekwencją poprawy globalnych technologii przesyłania i przetwarzania informacji. Sztucznie odtworzona rzeczywistość jest mieszana z informacjami z realnego świata. Intensywny rozwój procesów wirtualizacji wymaga aktywnego badania wpływu tego zjawiska na daną osobę, na tym etapie nie ma wystarczającej aktywności badawczej w tej kwestii.

Źródła

  1. ↑ Sen nie więcej. Incognito w głupim, ale namacalnym świecie Szekspira . www.runyweb.com. Sprawdzono 29 listopada 2016 r.
  2. ↑ Ravshana Kurkova w zwiastunie nowego thrillera “Black Russian” . Sprawdzono 30 listopada 2016 r.
  3. ↑ Kamenskaya A. Dom wrażeń // Kommersant. – 2016 r. – 14 grudnia.
  4. ↑ Wciągający teatr: co to jest i do czego się udać w Moskwie . Sprawdzono 29 listopada 2016 r.
  5. ↑ Ravshana Kurkova w zwiastunie nowego thrillera “Black Russian” . Sprawdzono 29 listopada 2016 r.
  6. ↑ BB Velichkovsky, AN Gusiew, VF Vinogradova, OA Arbekova  Kontrola poznawcza i poczucie obecności w wirtualnym otoczeniu // Psychologia eksperymentalna (Rosja). – 2016-01-01. – Tom 9 , nr. 1 . – str . 5-20 . – ISSN 2072-7593 . – DOI : 10.17759 / eksppsy.2016090102 .
  7. ↑ Wirtualna rzeczywistość i urządzenie do rzeczywistości wirtualnej . oculus-rift.ru. Sprawdzono 29 listopada 2016 r.
  8. ↑ VOYSKUN ALEXANDER EVGENEVICH, MENSHIKOVA GALINA YAKOVLEVNA  . O zastosowaniu systemów wirtualnej rzeczywistości w psychologii // Biuletyn moskiewskiego uniwersytetu. Seria 14: Psychologia. – 2008-01-01. – Вып. 1 . – ISSN 0137-0936 .
  9. ↑ Velichkovsky B.B.  Możliwości treningu kognitywnego jako metoda korygowania związanych z wiekiem naruszeń kontroli poznawczej // Psychologia eksperymentalna. – 2010-01-01. – Т. 2 , вып. 3 . – ISSN 2072-7593 .
  1. Averbukh N. V. Psychologiczne aspekty zjawiska obecności w środowisku wirtualnym // Zagadnienia psychologiczne. 2010. № 5. P. 105-113
  2. Voiskunsky AP, Menshikova G.Ya. O zastosowaniu systemów wirtualnej rzeczywistości w psychologii // Biuletyn Uniwersytetu Moskiewskiego. Seria 14. Psychologia. 2008. № 1. P. 22-36
  3. Lessiter J., Freeman J., Keogh Davidoff J. Kwestionariusz obecności w różnych mediach: ITC-Sense of Presence Inventory // Presence: Teleportery i środowiska wirtualne. 2001. Vol. 10. P. 282-29.
  4. Velichkovsky B. B. Możliwości treningu kognitywnego jako sposobu korygowania związanych z wiekiem zmian w kontroli poznawczej // Psychologia eksperymentalna. 2009. T. 2. № 4. P. 67-91.
  5. Witmer B., Singer M. Pomiar obecności w środowiskach wirtualnych: Kwestionariusz obecności // Obecność. 1998. Vol. 7. P. 225-240.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *